Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-20, 18:34   #38
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg kjenner jeg blir ganske matt av å lese innlegg både her og der fra folk som slett ikke har sett serien eller kjenner karakteren Ernst Øyvind fra før. Han er altså en vaskeekte sørlending som er adoptert fra Sør-Amerika eller noe sånt, og hudfargen er totalt irrelevant for karakteren. Alle Eckbo-skikkelsene som opptrer i denne serien er dysfunksjonelle på hvert sitt vis. Etter å ha fulgt denne debatten i de dagene som har gått, står jeg fast ved at dette på INGEN måte tjener kampen mot rasisme. Det er helt tvert imot.



Blir det ikke litt dumt å omvendt rasisme om en skuespiller/stand up komiker ikke kan parodiere fargede personer? Jeg mener jeg så et innlegg fra en som var adoptert, og som gikk kraftig ut mot å fjerne serien? Han er jo selvfølgelig bare et datapunkt, men har jo likevel en stemme med krav på å bli hørt.

Jeg synes de som går med skoene kan gå bestemme om de passer eller ei, helt uavhengig av om vi andre synes de er pene eller ei. Samtidig så synes jeg det er stor forskjell på blackface og det å skrive om roller for å gjøre dem hvite, og det at en skuespiller har en haug med personer som karikeres. Enten det er amerikanere, pakistanere, nordlendinger, bergensere eller afrikanere. Og jeg registrerer at det er svært ulike meninger om det blant de som blir karikert.

Jeg lekte forresten masse indianer som liten. Kledde meg ut som det også. Fordi månestråle og sølvpilen var heltene over alle heltene (hvem gadd å være Falk, liksom?). Nå innser jeg at i dag er det å kle seg ut som minioritetsgrupper ikke ok. Men er ikke det litt dumt, om det er en hyllest?

Don’t shot me, jeg spør fordi jeg lurer og vil vite om noen har et godt svar på det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat