Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-20, 18:44   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?

Jeg har prøvd å følge KhiO-saken fra sidelinjen, og syns den er dels dypt fascinerende (slik jeg kan bli fascinert av masse stoff om noe jeg kan ingenting om), dels enormt frustrerende, fordi det virker som om de som prøver å få til noe som ligner balanse og dialog, blir helt overdøvet av de som står og hyler i hver sin grøft. Man får lyst til å fike folk og be dem om å skjerpe seg og HØRE ETTER HVA DE ANDRE SIER, FOR FANDEN!

Kudos til Hylland Eriksen. Jeg er på generelt grunnlag tilhenger av "plakettløsningen": Ja til en Linnè-benk, ja til en debatt om hva han stod for, på godt og vondt, ja til en plakett som forklarer litt om begge deler.

Det samme med Pippis pappa negerkongen. Jeg kan godt forstå at en uforberedt mamma som blar opp en Pippibok og skal lese denne skandinaviske klassikeren til sitt svarte barn, får vondt i magen av både ordene og illustrasjonene i de originale bøkene. Jeg syns det var helt riktig å endre teksten, og håper de har endret mange av tegningene.
Og selv med de endringene, så syns jeg Astrid Lindgrens egen vurdering av teksten, allerede for 50 år siden, viser at også de oppdaterte bøkene, godt kunne fått en "plakett" i form av et forord, gjerne med forfatterens egne ord:

Sitat:

- Jeg skulle ta bort mye dumheter i teksten. Garantert ville jeg aldri ha gjort Pippis pappa til negerkonge. En hvit mann som drar til Sydhavet og setter på seg et bambusskjørt! Det er jo ikke slik at jeg mente at vi var overlegne de svarte og når vi kommer til Sydhavet blir vi derfor automatisk konger, sa Lindgren.

Og ang blackface: Til Tallulahs poeng: Ja, enig, det er mer enn bare "komi"-sjangeren, tenk bare på Othello. Som stort sett har blitt spilt av svartsminkede, hvite menn. Mens svarte tenorer aldri i måneskinn hadde blitt vurdert for en "hvit" rolle, samme hvor mye hvit sminke de kunne dratt på seg.

Jeg ser mer og mer rasenøytral casting (som i Hamilton), og det går jo faktisk helt fint, tenk det! Jeg har til og med sett en kjønnsnøytralt castet oppseting av Hamlet, på Det Norske Teateret, og det GA forestillingen noe, det at karakterene fikk være bare karakterer, ikke kjønn.

Nuvel, rambling on. Er det noen som har en lenke til klipp av denne karakteren, så jeg kan gjøre meg opp en mening selv, om hva jeg syns om ham?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat