Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-21, 15:29   #33
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslopolitikk - hva skjer med Legevakta?

Personlig drar jeg gjerne til Aker, foretrekker jo allerede den legevakten nettopp fordi - har jeg inntrykk av - de mest utsatte gruppene gjerne foretrekker sentrum. Det er mindre vassing i psykotiske rusmisbrukere og folk som kommer med politibistand når man sitter på venterommet på Aker enn i Storgata. Mulig det endrer seg noe med skadelegevakt på Aker, riktignok. Parkeringsplass er jo også ønskelig for mange. For "normalbefolkningen" behøver ikke dette være noen katastrofe, kanskje endring i positiv retning. Men det er jo knotete å komme seg dit uten bil, fra svært mange steder i byen.

Men det er åpenbart behov for sosial vakttjeneste og et basistilbud i sentrum. Aker går ikke. Mange av de mest sårbare legevaktbrukerne vil ikke klare å komme seg dit. Både fordi kollektivtilbudet er dårligere, men også fordi det ikke er et sted folk er vant med å komme seg. "Alle" har tatt banen til byen og får til det, langt fra alle fikser å ta bussen til et sted de aldri har vært. Da snakker vi type hun som står halvt ihjelslått midt på natten uten telefon og uten å kunne norsk med barnevogna på slep; han som har fått bank etter krangel med sjefen og er kastet ut fra kottet bak bilvasken uten lovlig opphold osv.

Det er selvsagt også en fordel for de i det åpne rusmiljøet rett rundt hjørnet at legevakta er der den er. Eksempelvis strever mange av de som er i LAR-behandling på Ullevål med å komme seg dit, og det er kollektivmessig hakket mer sentralt enn Aker OG de pasientene er (i teorien i hvert fall) avruset.
En del av de som bruker legevakten som fastlege bør også få fortsette med det, alternativet er at de ikke oppsøker lege. Det tror jeg også handler om tilgjengelighet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat