Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-19, 10:58   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speking av lammelår

Dette gjør "jeg" hvert år, men i praksis ikke. Jeg har nemlig ingen plass å henge det opp.

Vi salter det, først noen dager med grovsalt før det legges i saltlake, basert på at det var slik mine besteforeldre gjorde det. Dvs, jeg gjør som pappa sier. eller, i fjor gjorde pappa det med mitt også, siden det altså henger til tørk på hans loft uansett.

Mine foreldre har et hus med "mørkeloft". Loft over hele huset, uinnredet og kaldt, med et vindu i hver gavl, mot vest og mot øst. På østsiden har han like innenfor vinduet ei kasse bygget i tre med vegger av fluenetting. Inni der henger han sider og lår til tørk, setter opp vinduet og har på ei vifte. Kjøttet henger gjerne i stoffposer også, noe av det i alle fall. Ekstra obs på salt inni alle steder insekter kunne trives i den tidlige tørrsalt-fasen, finsalt og grovsalt.

Med fluenetting rundt og gjerne ei vifte så lufta sirkulerer så går det nok. Vi prøvde å henge ute (undre tak da), det mygla. Ikke stavanger, men sunnmøre er vel ca like fuktig.
Jeg vurderer sterkt garasjen ja. Vi parkerer jo ikke biler der uansett :P

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat