Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 15:21   #44
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg har ikke lest hele tråden, men deler av den.

Jeg kjenner at jeg er litt splittet her. På den ene siden er jeg veldig enig med Esme bl.a. her, og på en annen side så skjønner jeg godt at man får dårlig samvittighet av å være sykelmeldt, særlig langtidssykemeldt, når man hører på denne debatten.

Jeg er enig i at mange sykemeldinger kunne vært unngått om man fikk komme inn på ryggskoler, med opptrening osv, i stedet for å være sykemeldt og passiv. Det er jo også folk som går lenge sykemeldt i påvente av f.eks operasjoner av forskjellig slag. Hadde man fått ned ventelisten på operasjoner, så ville man unngått mange lange sykemeldinger. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, så hvordan ventelister skulle blitt kortere har jeg ikke noe godt svar på pr. nå.

Det jeg ikke er enig i er utsagnet om at hvis man er for syk til å jobbe 100% så er det bare å redusere stillingen. Jeg syns ikke dette er riktig. Er man for syk til å arbeide 100% stilling, ja da bør man heller se på muligheten for uføretrygd. Det er ingen god løsning det heller, men det er bedre enn å belaste arbeidsgiver med mange lange sykemeldinger. Jeg syns ikke det er riktig at en som er for syk til å jobbe fullt, bare skal redusere arbeidsstilling, uten å få kompensert dette på noen måte. En uføretrygd er ingen fullgod kompensasjon, men det er da noe.

En avsporing:
Hvordan var dette med å trene på grønn resept? Er det bare noe jeg har tatt helt ut av det blå, eller er dette virkelig noe? Hvis dette finnes, hvorfor blir det ikke brukt mer i tilfelle?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat