Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-07, 21:33   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget pizza - din beste oppskrift

Denne kan anbefales på det varmeste. Spesielt pizzasausen er god og kan også brukes som tomatsaus til andre retter.

Pizzasaus
1 mellomstor løk
3 (relativt store) fedd hvitløk
1 ”stor” rød chilli (ikke av de minste, ikke av de største)

Frøene fjernes fra chilien og den grovhakkes sammen med hvitløk og løk. Dette surres mykt i olivenolje. Så tilsettes:

1 boks hakkede tomater (gjerne med basilikum og oregano)
3 gode ss tomatpuré
1 ss god balsamico eddik
2 ts sukker
1 ts honning
Kvernet pepper (gjerne pepperblanding, det spicer opp smaken litt)
Havsalt
Oregano
Basilikum
Rosmarin
Timian
Muscat (ca. 1 krm.)
3 laubærblader
1 boks ricotta

(Jeg bruker ca. 1 tsk. av hvert krydder, men det er lurt å smake til. Ofte dekker jeg overflaten i kjelen med krydder, rører det inn før jeg tilsetter neste krydder.) La sausen småkoke på svak varme i ca. 5 minutter, før laubærbladene tas ut og sausen kjøres glatt med stavmikser. Tilsett igjen laubærbladene og la sausen putre på veldig svak varme mens resten av pizzaen tilberedes. (Dvs. la den gjerne stå og trekke i en time eller mer). Laubærbladene tas ut før sausen smøres ut over deigen, som består av:

Pizzadeig:
ca. 5 ½ dl fint hvetemel
Ca. 3 ½ dl. Sammalt grovt hvetemel
1 pk gjær (helst fersk)
1 ts havsalt
3 ss god olivenolje
3 dl vann

Varm vann til 37 grader, og bland sammen med resten av ingrediensene. Kna deigen godt – den må ikke bli for tørr (ca. 5 minutter, hvis man knar for hånd), og hev til dobbel størrelse. (ca. 30 min). Kjevle ut deigen og la den etterheve i ca. 5 minutter, mens ovnen varmes opp. Forstek så på 225 grader i 2 til 5 minutter. Ta pizzaen ut av ovnen og ha på:

Fyll
Jeg deler ofte pizzaen i tre.

En del med:
Cognacmarinert chorizzo, som stekes raskt i panne før den legges på pizzaen
Soltørkede tomater i små biter

En del med:
Peperoni
Sølvløk

En del med:
Birkebeinerskinke
Parmesan

På hele pizzaen bruker jeg:
Skivede cherrytomater
Fersk mozarella
Frisk ruccola (på den ferdige pizzaen)

Stekes ved 225 grader i ca. 20 minutter, eller til osten er gyllen.


Sist redigert av Gaia : 11-02-07 kl 12:14. Årsak: Skrivefeil
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat