Tråd: Angi en nabo
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-17, 13:22   #38
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angi en nabo

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ikke det er noe verre å melde fra om dette enn det er å melde fra om mulig svart arbeid eller trygdesvindel som Anniken Huitfeldt oppfordret til i sin tid. Gro H. Brundtland har også gjort det samme.

Enten er det greit å melde fra om en tror at noen svindler på borteboerstipendet eller utfører svart arbeid eller arbeider under sykemelding eller om samboere som er registrert som aleneforsørgere eller flyktninger uten reelt beskyttelsesbehov eller så er det ikke. Det er ikke mer angiveri det siste enn noe av det andre.

Dersom noen melder fra om noe de tror er svindel og ulovligheter, skjer det ikke annet enn at det undersøkes. Det alle vil er at ingen skal forsyne seg av fellesskapets midler når de ikke har krav på det.

Eg er delvis einig med deg i det du seier. Samtidig føyer dette seg inn i rekka av utspill om regler og oppfordringar som bare gjeld innvandrarar og kor hudfarge eller religion er kriteriet for oppfordringa. Gro sitt nabokjerringer-utspill er minere uspiselig fordi det rammer bredt. Dette rammer smalt. Og det er ikkje lausrive frå andre forslag Listhaug har presentert i det siste.

Eg synest det er skikkelig skummelt at vi har ein integreringsminister som stadig presenterer lovforslag som gir innvandrarar valet mellom assimilering eller utkastelse. Det er ikkje integrering ho driv med!

Eg tenker terskelen for å melde frå skal vere like høg/låg uansett situasjon og kontekst. Vi har mange trådar her på forumet som vitner om at folk er usikre på om dei skal kontakte barnevern, reagere på uklare kontrakter og liknande. Ofte er folk i tvil om når det er riktig å melde frå. Og her går ho faktisk ut og ber yrkesgrupper som barnehage- og skulelærarar om å ha ulike grenser for kva som rammes av taushetsplikt og meldeplikt for barn med flyktningestatus enn andre. Og det er ganske skremmande.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat