Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-14, 09:28   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Oss som subjekt er også en del av den gamle dialekten her i området og i området der mannen min kommer fra. (Ikke Sunnmøre)

At det å si "hvem bil?" Var dialekt visste jeg ikke. Det er noe jeg kvekker til av hver gang jeg hører det. Jeg må tenke meg om for oversette.

Eg lærte i alle fall det på Blindern då eg tok nordisk grunnfag (2004). Men eg har inntrykk av at det har spredd seg frå dei opprinnelege områda.

Ja, det er fleire områder kor ein bruker oss som subjekt. Gudbrandsdalen trur eg. Og så har ein vel den gamle Aust Agder-dialekten, kor dei bruker "du" i staden for "deg".

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat