Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-18, 10:51   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å invitere søskenbarn i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvis man inviterer søskenbarn til konfirmasjon, er det da naturlig at man inviterer samtlige, uansett alder og relasjon?

Her finnes søskenbarn i alderen småbarn til godt voksen. Noen står oss nær, noen treffer vi knapt en gang i året. Noen bor i utlandet, noen vet jeg ikke engang om har en partner som også burde inviteres. Hvis man velger å ikke invitere de sistnevnte, vil man kunne forvente reaksjoner fra dem selv eller deres foreldre (som vil bli invitert)? Og hvis man inviterer, er man nødt å finne ut om de har en kjæreste eller samboer som også bør inviteres?

Nei, det er ikke nødvendig. Både i min og i mannens familie har det ved flere tilfeller vært invitert kun det/de av søskenbarna som har hatt nærmest relasjon til konfirmanten. Det gjelder særlig der det er lang reiseveg, at de har valgt å invitere bare en representant fra hver "kjernefamilie", den som har stått konfirmanten nærmest. Det samme med bryllup.

Hvorvidt du kan forvente reaksjoner kommer vel an på personene det gjelder. Jeg har tre søskenbarn, som alle er fem år eldre enn meg, og som jeg aldri har hatt noen nær relasjon til. De er bare to år eldre enn min eldste søster, så de har hatt litt mer kontakt. Jeg løftet ikke engang på et øyenbryn da det kun var min storesøster som ble invitert i konfirmasjonen til disse (husker ikke om hun var i konfirmasjonen til alle tre, jeg var i alle fall ikke hos noen av dem), og heller ikke i bryllupet til den ene av dem. Tre av mannens søskenbarn har feiret bryllup der mannen min ikke har vært inivtert, kun hans søsken (to av dem inviterte hans yngre bror, en inviterte hans eldre søster). Ingen reagerte på det her, verken mannen eller svigerforeldrene mine. Tror mannen var mest lettet over å slippe å føle at han måtte dra. Det var i sommerferien og vi hadde andre planer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat