Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 19:49   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.909
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det du skriver er jeg i stor grad enig i, Guava. Spesielle småskalaprodukter kan være bra og er med å utfordre de store aktørene til å tenke nytt. Men om omfanget av direkte salg øker mye, er det etter min mening problematisk.

Den Facebookgruppen det er lenket til i HI har en begrunnelse for å drive direktesalg og en retorikk som provoserer meg. Følgende står i beskrivelsen:


Skal man produsere mat i Norge, må vi ha det som her kalles industriprodusenter (selv om jeg må si det er et veldig uklart begrep - når tipper det over liksom?). Og det er ikke slik at om man driver stort er man uærlig og uten kjærlighet til dyr og jord. Dette er forsøk på desinformasjon som gjør at jeg mister respekten for de som står bak. F.eks. brukes ikke antibiotika forebyggende i Norge, og antibiotikabruken er svært lav.

Og him: Jeg oppfattet innlegget ditt som en oppfordring til å handle direkte fra produsent framfor samvirkeaktører. Mulig det ikke var ment sånn, men ved å kalle det et supertilbud, lenke til Facebookgruppe som snakker ned andre bønder som ikke leverer direkte osv. er det vanskelig å ikke lese deg slik.

Jeg mener regjeringen vi har nå er den største trusselen mot dyrevelferd og landbruk slik vi kjenner det i Norge. Og jeg tror det er ekstra viktig framover at samvirkeorganisasjonene beholder en sterk posisjon med et mangfold av gårder/bønder/produsenter for å sikre et bærekraftig landbruk i hele landet som hele tiden beveger seg i riktig retning til beste for dyr og jord.

Interresant og opplysende innlegg noen. Jeg skal ikke diskutere eller komme med noen input, dette temaet er for rotete i hodet mitt. Derimot falt noen puslebrikker på plass i fra prat med venner og slektninger som er bønder.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat