Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-18, 13:45   #34
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Norsk landbruk skiller seg mye fra landbruks f.eks. i USA og til og med Danmark. (Hvis du leser om f.eks. svineproduksjon i Danmark opp mot Norge, vil du se hvor store forskjellene er.) I rapporten du lenker til ser jeg ingen slik landanalyse.

Jeg tipper at det som defineres som småskala i USA, er en gjennomsnittlig gård i Norge. Jeg har en slektning som driver stort i norsk sammenheng (det jeg vil tro kan defineres som en form for industrijordbruk, men fortsatt småskala i internasjonal sammenheng), som driver økologisk, er med og prøver ut nye energikilder osv. Alt dette skjer innenfor samvirkeorganisasjonene og kompetansenettverket som er der.

Slik jeg ser det er det meste av landbruket i Norge småskalaproduksjon, men vi har en politikk som kan ødelegge dette.

Vi kan plukke fra flere kilder. Bondebladet melder følgende i dag:

Sitat:

Sammenlignet med de øvrige nordiske landene ligger Norge på bunnen av statistikken, hva gjelder andel økologisk dyrka jordbruksarealer.

Og bevaring av det biologiske mangfoldet har veldig mye med økologisk og regenerativ drift å gjøre.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat