Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-17, 15:16   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Politiet er en del av den utøvende makt i Norge. De skal opprettholde de lover og regler som Stortinget setter. Det er altså i siste instans vi, "folket", som skal avgjøre hvor grensene for politiet går. Så jeg mener denne debatten som Tallulah startet her, er både nødvendig og bra.

De etiske sidene jeg syns er mest vanskelige er:
-Å flytte serveren til et annet land for å komme til et geografisk område hvor lovene er annerledes, syns jeg i beste fall kan forsvares med tanke på at de skal avdekke forbrytelser begått i australsk område. Men sammenligningen med å flytte fanger til land hvor tortur er lov, syns jeg viser hvor problematisk dette egentlig er. Jeg veit at kriminelle tilpasser seg systemet, for eksempel ved å skjule formuer i skatteparadiser, men syns det er høyst problematisk at de som skal opprettholde lovene våre gjør det samme. Men kanskje det betyr at vi i Norge bør se på lovverket vårt, og vurdere å legge oss nærmere opp til Australia?

-Jeg syns meldingene som ble referert tråkker over grensa til å "oppfordre til lovbrudd". Det er verre i mitt hode enn bildedelingen.

-Journalister har en viktig rolle i å pirke borti maktstrukturene for å se at alt går riktig for seg. For å klare det må de av og til tråkke helt på kanten av lovverket. Ut fra det som står i artikkelen syns jeg det virker som om VG har holdt seg innenfor grensene, særlig fordi de ventet så lenge med å offentliggjøre saken. Med tanke på at politiet fikk gjort så mye etter at VG avslørte dem, så virker det jo som om de har klart å holde lokk på det de fant ut.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat