Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-18, 11:29   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinner

Når jeg leser det Geir Lippestad skriver, så tenker jeg at det er lett for ham å si, siden han ikke er den som ikke blir håndhilst på. Det er veldig enkelt å være tolerant for diskriminering på andres vegne, noe jeg opplever dette innspillet som.

Som kvinne syns jeg det er ugreit at en mann mener han har en rett til å ikke håndhilse på meg. På samme måte som jeg reagerer på menn som ikke en gang vil sitte ved siden av kvinner, av religiøse årsaker. Hadde jeg derimot vært på besøk eller bodd i et land hvor menn ikke håndhilser på kvinner, så hadde jeg ikke forventet at de skulle håndhilse på meg. Det handler om respekt for de lokale skikkene.

Det er en ting jeg har lært av å følge med på den amerikanske debatten, og det er det at man skal være varsom med å være tolerante på andres vegne. En majoritet verken kan eller skal definere hva som oppleves som greit av en minoritet. Og er man ikke i den diskriminerte gruppen, så skal man være varsom med å mene noe om en handling er diskriminerende og/eller ugrei eller ikke. Og jeg, som kvinne, opplever det veldig ugreit at en mann ikke hadde vært villig til å håndhilse på meg i en slik situasjon. Hvis mitt barns lærer hadde nektet å håndhilse på meg, men hadde håndhilst på mannen min, så hadde jeg stilt spørsmål ved hans evne til å behandle jentene og guttene likt, i en undervisningssituasjon. Fordi det handler om et grunnleggende syn på kvinner som jeg opplever som ugreit.

I utgangspunktet er jeg for religions- og meningsfrihet. Men man må være villig til å innordne seg de reglene og kutymene som eksisterer i det samfunnet man velger å bo i. Det er f.eks. helt greit at man velger å ikke spise visse typer mat, begrunnet i religion. Og at man heller ikke ønsker å håndtere visse typer mat. Men da er det yrker man ikke kan ha, hvis det blir en belastning for kollegene at man må tas hensyn til. F.eks. kan jeg tenke meg at det er vanskelig å jobbe som institusjonskokk. Mens det er helt uproblematisk å jobbe som lærer, fordi det strengt tatt ikke er en del av jobben din å håndtere mat (ref. at han fikk fritak fra å håndtere leverpostei - helt greit i mine øyne.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat