Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-19, 13:50   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.454
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til middager som barn/ungdommer kan lage

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg tror nøkkelen til suksess er medbestemmelsesrett. Hva vil de selv lage? Er det noe de har lyst til å ha i sitt repertoar som de ikke kan? Hjelp de med å finne en enkel oppskrift på nettopp den retten, og la de få prøve selv. Er de HELT uerfarne på kjøkkenet? Sett av en søndag til å lage mat sammen med de, frys det ned og så blir det oppvarming av mat første gang, så kan de lage retten andre gang.

Min erfaring er at det blir mye mer vellykket når de får ta valg selv enn når jeg tar valgene for de. Min eldste lager gjerne pasta med fløtesaus, scampi og reker når hun skal lage middag til familien, for det er det beste _hun_ vet å lage.

Ja, planen er at de skal få bestemme selv, men at jeg skal hjelpe dem med noen forslag hvis de ikke kommer på noe.

De er ikke helt uerfarne nei. De gjør sånt som å steke seg egg, koke pasta, havregrøt, varme pølser, lage seg ostesmørbrød, varme karbonader eller fiskekaker etc. Oppvarming av ferdigsupper er selvsagt supert, det gjør jeg selv også av og til. Men jeg tenkte også enkle ting de kan lage mer fra bunnen av, etter oppskrift, fordi det erfaringsmessig er mer spennende og gøy å holde på med, og det gir mer følelse av mestring. Men begge deler er greit, det kommer også an på hva de har lyst til.

Men treger gjerne litt inspirasjon og et lite spark til fantasien. Flere gode forslag her!

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-01-19 kl 13:58.
My er aktiv nå   Svar med sitat