Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-11, 09:58   #894
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei. Jeg mener at dersom en pedleder har så mye lederansvar at det begynner å ligne betydelig på en lederstilling så er det naturlig å se pedlederens lønn i sammenheng med styrerlønn. Fremdeles ikke som i at de skal være like. Men som i at de skal stå i forhold til hverandre. Jeg mener fremdeles at en lærer og en pedleder er såpass ulikt at sammenligningen ikke er selvskreven. Jeg ser at andre slår fast at sånn er det bare, men jeg tillater meg nå frekkheten av å ha en egen mening likevel inntil noen klarer å forklare bedre hvorfor jeg tar feil. Så langt har jeg ikke sett andre grunner enn at lærer og pedleder begge jobber med barn, kanskje i noenlunde samme alder (pedleder jobber med barn 1-6, førsteklasselærer med 6-7 - det er altså ikke helt det samme for å si det sånn). Utover det har de ikke annet til felles enn at samme utdannelse ligger i bunnen.

I andre yrker er det helt normalt at de med samme utdannelse tjener helt ulikt fra sted til sted. Jeg greier ikke å se noen forskjell her. Jeg ser dog ikke noe som tyder på at den ene av disse fremstår som klart mer verdig høyere lønn enn den andre - men jeg ser overhodet ikke sammenhengen.

Jeg ser heller ikke antydning av sammenheng mellom en styrer og en rektor.

Pedelererstilling er en mellomlederstilling. Over pedleder har vi styrer som har ansvaret for det helhetlige tilbudet i den enkelte barnehage over henne igjen sitter enhetsleder og hun har fire barnehager under seg. Over henne igjen sitter rådmannen.

Hvem man skal sammenligne med hvem er uvisst. Skolevesnet er ikke bygd opp på samme måte, men faktum er at om en ser bort fra ledelsesansvaret til pedlederen er dennes arbeidsoppgaver ganske lik en lærer på småskoletrinnet.

Så du har kanskje rett i at det er vanskelig å sammenligne, men vi som jobber som pedagogiske ledere og ser at andre som har tilnærmet like arbeidsoppgaver og lik utdannelse men alikevel får mye mer i lønn enn oss når vi i tillegg har samme arbeidsgiver, må også få lov til å oppleve det som en smule urettferdig uten å bli avspist med at sånn er det bare.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat