Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-14, 21:29   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er anonyme spørreundersøkelser på FP helt anonyme?

Jeg har aldri sett den funksjonen før (jeg bruker adminpanelet lite, og har ikke sjekket særlig mange av funksjonene eller mulighetene), men nå når Input postet link til bruksanvisningen, sjekket jeg og fant ut at den er der. Så jeg har, som admin, faktisk tilgang til den - det har jeg ikke visst før nå. HP har, som admin og eier, selvsagt samme mulighet. Moderatorene har den derimot ikke.

Det er greit å vite hva jeg har teknisk mulighet til, og jeg skjønner at man som bruker kan være interessert i å vite det. For egen del kan jeg si med hånden på hjertet at dette har jeg ikke visst før nå, og jeg er uhyre lite interessert i å bruke muligheten til noe. Både av etiske grunner og av genuin mangel på nysgjerrighet.

Om dere tror på meg må dere jo nesten selv vurdere. Det Teo skrev er selvsagt en viktig påminnelse for alle som bruker digitale systemer:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og som en generell regel, som det er greit å være obs på: Det sitter alltid en person på IT-siden som har mulighet til å lese alt du skriver eller mottar når ting er lagret på en datamaskin. Det er opp til deg selv å avgjøre om du stoler nok på systemet og/eller vedkommende til at du tror på at vedkommende ikke vil lese dataene dine, men det finnes ikke et IT-system i verden der teksten eller bildene dine er beskyttet mot innsyn fra alle. Det er alltid en systemadmin som har tilgang. Og på noen systemer vil vedkommende få sparken eller bli fengslet om han eller hun misbruker sin stilling. Andre steder, som på FP, må man bare anta at tilliten ikke vil bli brutt (og ikke poste ting det er krise om blir lest).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat