Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-18, 19:43   #25
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men mange asiatiske land går jo også mot en mer tjenestedrevet økonomi. Det er mange av oss som kommer til å se jobben vår innen regnskap eller HR gå til ikke en robot, men en dame i Kuala Lumpur som kjører lønn eller sender fakturaer vel så fort og greit som vi gjør, til en brøkdel av prisen. Eller programmerer eller sitter på kundestøtte. Og de jobber som bare F, for de er, bokstavelig talt, sultne på å lykkes.

Så DA må vi omstille oss, men det er helt andre drivkrefter.

Det har jo eskalert i årevis, så den ballen ruller i høyeste grad. I min bransje er trenden nå større for outsourcing til Øst-Europa, mens Asia er mer på nedadgående. Asia har veldig høyt utdannet og skolerte fag-miljøer, men er elendig på kommunikasjon med Vesten. Øst-Europa er nær geografisk, billig og kulturforskjellene er bittesmå sammenlignet med India, Sri-Lanka og de tradisjonelle outsourcing-landene.

Jeg tror ikke Norge er rustet til å møte behovet i min bransje i årene fremover uansett, og at vi er avhengige av å outsource i uoverskuelig fremtid.

Og så tenker jeg at GDPR er en joker her. Strengere personlovgivning gir økt behov for kontroll og sikker kommunikasjon. Det gjelder nok for mange bransjer innen HR, regnskap, programvareutvikling og forvaltning. Konsekvensene er så store at man ikke har råd til å gamble for å spare penger.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat