Tråd: Iskremmaskin?
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-23, 11:12   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.886
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Iskremmaskin?

Her er notatene mine om rosmarinis med valnøtter og honning (redusert og tweaket versjon av en oppskrift fra denne boka). Med forbehold om seinere udokumenterte inkarnasjoner!

Versjon 1:

65 g valnøtter
2,7 dl h-melk
0,75 ss maizena
3,1 dl kremfløte
50 g sukker
0,6 dl honning
ca 1,5 ts hakket rosmarin
en liten klype salt

Blandet litt av h-melka med maizena. Kokte opp resten med fløte, sukker og honning. Tok blandingen av varmen og hadde i maizenablandingen. Varmet opp til det tyknet litt. Hadde i rosmarin. Avkjølte og lot stå over natta. Kjørte i ismaskinen.

Ristet valnøttene på 150 grader varmluft i 8 minutter. Hakket. Avkjølte. Hadde i ismaskinen helt mot slutten.

Dom: Kjempegod! Neste gang skal jeg ha enda mer rosmarin. Den er nok veldig god uten valnøtter også.

Versjon 2:
Ingen valnøtter, ca. 1 ss hakket rosmarin. Veide opp 60 g honning i stedet for å måle – da ble den i søteste laget, så man bør nok redusere litt. Ellers veldig god.

Jeg pleier å servere rosmarinis sammen med en eller annen varm epledessert (kake, pai, smuldrepai, tarte tatin ...)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat