Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-21, 15:40   #43
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Etter flere år med utsettelser har jeg endelig kommet i gang med å teste ut FODMAP. Drar derfor opp denne tråden igjen og lurer på om dere som har testet dette gjorde noen oppdagelser? Måtte dere fortsette å kutte ut alt av FODMAPS eller var det noen konkrete ting dere merket at dere ikke tålte?

Måtte bla litt og ser at jeg jommen har holdt på med dette lenge! Jeg kjørte ikke eliminasjon helt etter "boken" siden jeg har prøvd ut en del tidligere, men har fått ganske god oversikt. Jeg operer litt etter "bøtteprinsippet", altså at jeg kan spise litt høy FODMAP en dag hvis resten av dagen er ok, men jeg spiser som hovedregel ikke gluten, laktose, løk og hvitløk. Nå har jeg begynt med surdeigsbakst av spelt, og det tåler jeg - surdeigsprosessen gjør noe med fruktanene i spelt. Det var veldig deilig, for å få litt variasjon, og så blir jeg mer varig mett av det enn mye av det glutenfri. Jeg kan også spise en middag med noe løk/hvitløk hvis jeg har spist ok resten av dagen, men da tar jeg ofte NoGasin, og hvis jeg tror det kan være laktose i tar jeg laktasetabletter. Jeg er ikke 100% bra, men det har nok mye med stress, søvnutfordringer og andre ting i livet. Når ting er roligere, er jeg også bedre.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat