Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-18, 17:47   #115
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit å "hamstre" på tilbud?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det er storforbruk av brus som tenkes på som "harry", og om det skal være noe særlig å spare, så må man jo drikke en del av det også.

Pene, dannede mennesker drikker vann, kaffe og champagne.

Med samme type logikk var vin ikke del av alkoholkortet på Svalbard.

Opprinnelig lagt inn av My, her.


Hvis folk hamstrer smågodt o.l. og greier å fordele det jevnt utover uten å spise mer enn de ellers ville gjort, så blir jeg imponert over selvdisiplinen, for det hadde jeg aldri greid. Og i tilfelle vil man bli sittende igjen med hardt og gammelt smågodt til slutt. Av godteri må jeg kjøpe nøyaktig så mye som jeg har tenkt til å spise om gangen. Jeg hamstrer aldri andre ting heller, på grunn av plassmangel, eller på grunn av at jeg ikke tenker så langt, er for ustrukturert og dårlig på å planlegge, og alt for lite økonomisk anlagt.

Vi storhandler og hamstrer alt, inkludert smågodt. Delvis pga økonomi, delvis fordi det er fryktelig kjedelig å gå på butikken, og delvis av miljøhensyn. Storhandling er tidsbesparende, og da kan man like gjerne lage et system der man fyller opp med de billigste varene. Vi har alltid lager av shampo, vaskemidler, toalettpapir, tørrvarer, hermetikk og sauseglass. Ost må fylles på litt oftere, men finner jeg et godt tilbud så kjøper jeg gjerne nok til et par måneder. Hvis jeg skal lage brunsaus, så lager jeg nok til 5-6 middager og fryser resten. 2 kg kjøttdeig er nok til 7 lasagner, eller tilsvarende porsjoner med bolognese-saus. Kjøttkaker er også veldig greit å ha i fryseren. For annet kjøtt prøver vi å kjøpe hele eller halve dyr og partere selv.

Melk og pålegg er det mest utfordrende, så mer enn et par uker klarer vi ikke å gå uten å være innom en butikk. Brød kjøpes ferdigskåret og legges rett i fryseren. Man tar ut det man trenger til hvert måltid og bruker brødrister hvis det må tines raskt eller lager frosne matpakker. Det gjør underverker for matsvinnet - vi kastet sikkert flere brød i måneden før vi begynte med dette systemet.

Smågodt holder seg i 3-4 uker uten å bli hardt og ekkelt, hvis det er ferskt i utgangspunktet og ikke oppbevares for varmt. Hvis jeg vet hvor det er så blir det fråtsing, men husbonden klarer fint å gjemme det unna fra resten av oss. Han finner det fram til helgene, og så får ungene (inkl meg) plukke ut nok til en liten skål, før det igjen legges tilbake til skjulestedet. Vi kan også fint ha en kasse brus stående uten at ungene forsyner seg med mer enn det som en avtalt (en halvliter hver på fredag).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat