Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-17, 18:45   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juridisk abort

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hva hvis mor ønsker å avslutte et planlagt svangerskap fordi hun har truffet en annen? Er det sånn i dag at det står hun helt fritt til?

Jeg synes ofte diskusjonen rundt slike ting blir veldig tabloid og polarisert i forhold til hvordan menn er vs hvordan kvinner er. Det et noen flere nyanser enm svart hvitt, både når det gjelder lysten på barn, omsorgsevne og evne til monogami.

Jeg tenker at prinsippet må være at mors kropp er det bare mor som bestemmer over. Å endre på dette prinsippet, blir for meg et gufs fra en fortid og en praksis vi har gått bort fra i Norge, en fortid jeg synes det er viktig at vi ikke skal tilbake til. Det er nok av steder i verden hvor kvinner fortsatt ikke har rett til å bestemme over egen kropp. Det er stygt og slemt og barbarisk, synes jeg.

Et annet prinsipp er at barnet etter at det er født, er et eget individ, med egne rettigheter. Alle barn i Norge har rett til å vite hvem som er foreldrene deres, også de som er blitt til ved inseminasjon fra sæddonor.

Det er mye som er problematisk ved juridisk abort. Det er barnets rettigheter man svekker på den måten - og barn har altså selvstendige rettigheter etter at de er født. Jeg er usikker på hvordan dette sakl fungere - skal far kunne frasi seg alle rettigheter og plikter? Skal barn etter juridiske aborter fortsatt ha rett til å vite hvem faren er? Hva gjør det med et barns psyke å få vite at de er en juridisk abort? Skal det være angrefrist?

Jeg kan utdype mitt utsagn om at det IKKE er likestilling at far skal kunne bestemme over et svangerskap på linje med mor, ved at det er uomtvistelig at det er mor som bærer frem barn. Uten mors kropp, intet svangerskap. Jeg synes ikke at noen skal kunne bestemme over noen andres kropp. Mors livmor, mors endelige valg. Ja, det betyr at en mann er avhengig av en kvinne for å bli far - eller for ikke å bli far, hvis han har befruktet noen uten å ha noe ønske om å bli far. Men sånn må det være.

En jeg kjenner, ble gravid i et forhold. Begge fortalte villig i begynnelsen av svangerskapet om gleden de følte og hvor ønsket barnet var. Så treffer far en ny 5 mndr ut i svangeskapet. Overfor ny kjæreste, heter det plutselig at han var blitt lurt og ikke ønsket barnet men at mor nektet å ta abort - han ble far mot sin vilje. Det var en stygg historie, og han er nå - 15 år etter - en ivrig forkjemper for juridisk abort. Barnet er 15 år, og synes faren er en dritt. Hun har det ikke veldig bra.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat