Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-18, 10:18   #83
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes planen til sønnen din høres helt strålende ut, men leser deg som om du ikke er helt enig. Er det noen grunn til det? Jeg vet at du har mer peiling på dette enn meg.

Jeg har nemlig tenkt til å promotere det samme for mine egne barn. På skoler rundt oss finnes det yrkesfag (både elektro og helsefag) som skal gi komplett studiekompetanse etter 3 års løp. Og hvis man ikke ønsker å studere videre, så har man en fagutdannelse.

Jeg synes Y-veien til studiekompetanse er en flott mulighet, men jeg ser to potensielle "fallgruber" som jeg synes det er viktig at ambisiøse elever som går denne veien er klar over:

1: Det er veldig viktig at elevene er forberedt på at påbyggingsåret er faglig tøft og krever mye jobbing. De har ett år på seg til å lære stoff som man bruker flere år på på vanlig ST. Særlig norsk er heftig, med 10 timer i uka som dekker det samme som Vg2 og Vg3 ST, i tillegg til at de må skrive sidemål etter å ha sluppet det på YF og gjennom ei eventuell læretid. De som vil, klarer det absolutt, men det er veldig arbeidskrevende å få gode karakterer.

2: Hos oss har det vært en tendens til at fylket har fylt opp påbyggingsklassene og til og med opprettet nye klasser for å gi et tilbud til elever som ikke har fått læreplass. Disse elevene er gjerne ikke veldig motivert, og det påvirker dessverre ofte læringsmiljøet. Det kan se ut til at trenden er i ferd med å snu (særlig fordi flere får læreplass), men likevel verdt å vite.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat