Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-24, 12:42   #304
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.446
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag? III

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Når man skal støpe konfekt eller trekke noe med sjokolade vil man ha en sjokolade som er blank, tynn og hard, og som ikke klisser med en gang man tar i den.
For å få det til må man temperere sjokolade, med mørk sjokolade skal den varmes til 55 grader, så helles på plate og jobbe ned temp til 28 grader, så varmes til 28 grader.
Dette for å splitte, så samle fettkrystaller igjen, slik at sjokolade får de egenskapene man vil ha til støp.
I kuvertyre er dette allerede gjort, slik at det eneste man trenger å gjøre er å varme sjokoladen i vannbad opp til max. 40 grader, så er den klar til bruk.
(Det er litt dum begrepsbruk i produktbeskrivelsen til bakesjokoladen til Dr. Oetker, istedet for å skrive temperere burde det stått smelte).

https://www.dn.no/smak/sverre-og-sjo...id/1-1-5771132

Tusen takk - da står det faktisk enkelte steder tvert om på nettet. For den artikkelen jeg fant stod det nettopp må tempereres først om kuvertyre. Jobben allerede gjort er jo gull! Jeg kjenner til prosessen men har stort sett bare juksa de få gangene jeg har trengt det; med smelte halvparten og tilsette mer til rett temp. Men det har ikke vært til annet enn hjemmebruk for oss fire så har ikke vært krise om det ikke ble bra. Men hva og hvor kjøper du da? Må definitivt prøve en gang (om det ikke typisk nok er spor av nøtter da)

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat