Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-17, 19:30   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store koldtbordtråden? Tips til dummies og andre

Det med mengdeberegning er litt tricky, men det er noen anslag man kan forholde seg til, bl.a. her:

https://www.matprat.no/matnyttig/pa-...mat-til-mange/

Jeg lager en pastasalat som er overraskende god, tatt i betraktning hvor enkel den er, og den får mye skryt. Den er vegetarisk, selv er jeg glad i kjøtt, men den er flott på en buffet som skal ivareta flere hensyn. Sett osten ved siden av for å catre for vegan;

På forhånd lager jeg klar en porsjon finhakket, tørkede solmodne tomater (kjøp evt ferdig strimlet), legg dem i en liten porsjon marinade av extra virgin olivenolje, balsamico eddik (50/50 ca bruker jeg) litt salt og pepper. Gjør det gjerne dagen før, men en time før funker også. Det skal ikke være mer marinade enn at det akkurat dekker, og knapt det. Rør heller, litt.

Kok pasta etter ønsket form og mengde (bruker selv gjerne sløyfepasta el.l.). Ikke la den koke for lenge. Hell av vannet godt, og hell over marinade/ tomatblandingen. Rør forsiktig rundt så pastaen blir smurt uten å gå i stykker. Ha i fetaost. Bland forsiktig, ferdig.

Har den ofte med, da lager jeg den i en bolle med tettsluttende lokk, lett å dra i selskap med uten å være redd for at den skal bli ødelagt eller dårlig. Da hender det jeg går i bakeriavd på Meny og ber om å få kjøpe gourmetloffen deres halvstekt, den har de på frysa til sin egen bakeoff. Det er beregnet på salg også, de har egne klistremerker med stekeanvisning, så det skal du ikke være flau for å spørre om. Da steker jeg loffen den morgenen vi skal avgårde, og har med lunken loff i et rent kjøkkenhåndkle til salaten.

Den bakeoff-loffen kjøper jeg også til andre selskaper hvor det kan være vanskelig å få nystekt brød.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat