Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-16, 14:01   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV-serien "Det store spranget" - ridestilen?

Jeg er ikke så veldig kjent med ridestilen selv, men jeg vet litt om hva som skiller den fra klassisk dressur. Som jeg nevnte tidligere så er det en ridestil som krever høy grad av samling. Hestene som er "barokke" har ofte kortere og kraftigere nakke, og kraftig bakpart, og relativt "kort kropp" (sammenlignet med hester som brukes til klassisk dressur, som gjerne er jevnere bygget og lenger i rammen), noe som gjør det lettere å oppnå høy nok grad av samling. Hestene har heller ikke naturlig så mye luft i gangartene som moderne sportshester, noe disse hestetypene taper litt på i klassisk dressur. Men for all del, det er flere andalusiere i OL, så de når jo høyt nivå. (Min dressur-drømmehest er Valegro (ridd av Charlotte Dujardin), og om du sammenligner hans gangarter med en av disse andalusierene, så ser du godt forskjell. Både i typen hest og fremadbydningen. De spanske hestene er avlet frem for større samling.)

På Den spanske rideskolen i Wien rir de jo øvelser som ikke brukes i klassisk dressur, sånne øvelser der hestene står på to ben osv. Den barokke ridestilen stammer fra da hester ble trent til militær bruk, og målet var jo ekstrem lydighet, og hestene burde jo kunne manøvreres med én hånd.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat