Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-10, 12:58   #86
bajhrab
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 2
bajhrab har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har bygget ut loft i bygård?

Skjønner. Det skal tydeligvis ikke være lett! Vanskelig å planlegge et slik prosjekt når det er så mange usikre elementer, og man bare føler man går i sirkel.

Helt generelt vil jeg anta at en entreprenør som regel anbefaler så omfattende arbeider som mulig. Feks en utvendig jobb, ala det å heve taket - det er jo mye dyrere enn bare å fikse alt på innsiden. Men det kan også være at det er nødvendig.

Taket er nøkkelen for oss også. Styret i brl. krever kort fortalt at vi utbedrer det som i dag er et kaldtak, slik at det tåler å ha bebodd areal rett under seg. Har hatt en taktekker på befaring, og han anbefalte - som dere fikk høre - å heve taket for å lage luftekanal. Leie av stillaser, minikraner, oppheising av materialer, sikring, containerleie - dyre greier alt sammen, er jeg redd.

Greia hos oss er visstnok også at ytterveggene i mur går helt opp til takbjelkene. Derfor er det ifølge takmannen ikke rom for å lage gode nok luftekanaler på undersiden av taket, og da må man altså gjøre det oppå i stedet. Med andre ord mye av det samme som du sier..

Apropos Plan & Bygg - jeg har hørt at man kan få støtte (tre-fire titusenlapper, mener jeg det var) av dem til loftsutbygging. Noen i gården hos oss fikk det. Vet ikke hvordan man går frem, men det kan jo være verdt å sjekke ut..

bajhrab er ikke aktiv   Svar med sitat