Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-17, 11:00   #28
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Hvordan man enn vrir og vender på dette, så blir det en diskusjon om målet helliget middelet. Min holdning er at så lenge det ligger en skikkelig, faglig vurdering til grunn for hvordan etterforskningen skal gjennomføres, og at den gjøres innenfor rammene av det som er lovlig, så skal det i utgangspunktet mye til før jeg begynner å "synseføle" om det er greit for meg eller ikke. Da tenker jeg det er viktigere hva ofrene selv tenker om at deres bilder blir brukt på en slik måte, uten at de vet om det. Utfordringen med overgrepsbilder er jo at når bildet først er der ute, så er det i utgangspunktet ingen mulighet for å begrense spredningen. Jeg skjønner samtidig at moren til det ene ofret syns det var vondt at politiet valgte nettopp hennes barns bilder til spredning, fordi det var et bilde som ikke var spredt så mye. Samtidig så er jo den virkelige forbrytelsen selve overgrepet, og det at bildet i det hele tatt ble tatt (og delt).

Det hadde ikke vært greit om politiet benyttet ukjente/udelte bilder, eller produserte eget materiale (selv om det vel i teorien kunne vært gjort uten bruk av levende mennesker). Men i dette tilfellet har de vært med på videre spredning av materiale, som allerede var kjent, og de har skrevet ting inne på forumene som kan leses som oppfordring til ytterligere misbruk (hvis man leser med overgriper-briller). Ja, det er problematisk, men er det ikke mer problematisk at overgriperne får fortsette, uhindret?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat