Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-08, 17:18   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes generelt det er for lave straffer/straffenivå for enkelte typer forbrytelser, og at de ikke alltid står i forhold til hverandre. Man kan f.eks få 6 års fengsel for narkotikasmugling, men ikke for drap i fylla? Incest-og voldtektsstraffene er også svært lave, etter min mening.

Grunnen til forskjellsbehandlingen her er at ved økonomiske forbrytelser, narkotikasmugling etc har høye straffen en preventiv effekt. Dette er fordi at dette er forbrytelser som i hovedsak begåes av folk som er rasjonelle. For affektforbrytelser som overlagt drap, voldtekt etc virker ikke høye straffer preventive.

Jeg er enig med flere her at den eneste "rettferdige" straffen for drap er å selv miste livet. Jeg er alikevel glad vi ikke har denne type rettsystem her i Norge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat