Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-16, 17:45   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette greit av journalisten?

Det er godt mulig at foreldrene har godkjent det, men det er likevel en dårlig vurdering av avisen. VVP er ganske klar: "Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering"

I praksis her er det ikke viktig for saken med et slikt bilde. Dessverre ser man nok egentlig litt for ofte saker nå der foreldre gir tillatelse til barns eksponering, eksponerer barna eller ikke vet sitt eget beste når det gjelder å eksponere seg selv. Ikke nødvendigvis så relevant til denne saken, men snakker generelt. Mulig VVP burde vært revidert for å understreke vurderingen rundt omtaler av barn med identifisering.

I utgangspunktet er vel ikke dette den mest alvorlige saken på dette området, men likevel mener jeg her at de kunne kjørt saken uten et slikt bilde.

Som tidligere journalist har man nok fulgt en del av utviklingen i media litt tettere. Og med den generelle utviklingen, hadde jeg nok vurdert det slik at det måtte være en generelt viktig sak for at jeg skulle ønske å eksponere barna i media....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat