Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-20, 19:16   #19
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sognefjorden - hva er verdt å se/oppleve?

For fine toppturer med nydelig utsikt over Sognefjorden i Luster kan jeg anbefale Molden (litt lengre tur, men helt overkommelig og nydelig utsikt) eller Setålen som er en forholdsvis kort, men bratt, tur - alternativt hele veien opp til Solvornsnipa. Begge disse turene starter 20-30 min kjøring fra Sogndal sentrum.

Kjører du inn til Fortun like innenfor Skjolden anbefaler jeg Fuglesteg. Turen tar 2-3 timer, men er skikkelig bratt så det kan man være forberedt på. Likevel er utsikten og stedet såpass fint at det topper min liste over favoritt-dagstopptur. Historien bak gården er også verdt å få med seg (eieren bar stein for stein opp til plassen i all hemmelighet over noen år før han bygde det og overrasket konen med ny gård på toppen der). Her er også mulighet for lengre tur om man vil over til Turtagrø.

Vil dere virkelig få kjørt dere kan dere jo prøve ut Skåla i Loen (Loen/Innvik/Utvik er jo nydelig fra bakkeplan også).

Ellers er det utrolig mange fine lengre og kortere turer i Luster like utenfor Sogndal. Ta en tur til Solvorn og se på Walaker hotell, bad litt i fjorden og ta ferja (15 min) over til Ornes for å se på Norges eldste stavkirke Urnes mv.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat