Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 17:16   #37
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Vi snakke om mye av det samme før vår sønn begynte på skolen (hans skole står oppført med ca 70%), men har etter halvannet år samme erfaringer som Obelix; det går veldig greit. Det er jo ikke sånn at vårt barn blir en minoritet i eget land, selv om det bare er tre-fire andre etnisk norske i klassen hans. De andre barna i klassen kommer jo også fra ulike kulturer, og sammen har de få problemer med å finne en felles plattform.

Jeg synes det Athar Ali uttaler i Dagbladet er interessant, og for min egen del har jeg kommet frem til at det samfunnet og virkeligheten som mine barn vokser opp i er et mye mer sammensatt samfunn enn da jeg selv gikk på skolen, og at skolen nødvendigvis må være en refleksjon av dette. Norsk skole har vel vært heldige (eller uheldige?) som har kunnet forholde oss til en relativ homogen elevgruppe i såpass mange år (selv om det kanskje heller ikke stemmer så godt). Så lenge skolen likefullt kan gi en tilsvarende opplæring som skoler med lite eller ingen minoritet (noe jeg opplever at de gjør), så er vi fornøyd.

For oss foreldre så er det nok en større utfordring enn det ville vært hvis alle de andre foreldrene var "like" som oss. Jeg sitter i FAU, og vi sliter også litt med å få minoritetsforeldrene på banen. Her har både skolen og vi en jobb foran oss.

Etter min erfaring så er det de voksne som har vanskeligst for å knytte kontakter på tvers av kultur, på foreldremøter og lignende så har jeg lett for å søke mot de som er mest lik meg selv, det er enklest og mest konfortabelt.

Og Osloskolene gjør det vel også jevnt over bedre enn resten av landet, til tross for den høye andelen av minoriteter. (Husker ikke om det var PISA eller de nasjonale prøvene, men leste i alle fall om dette i avisene rett før jul.)

Jeg synes derfor at den høye minoritetsandelen ikke nødvendigvis er et problem i forhold til mitt eget barns opplæring, så lenge skolen har nok ressurser og kunnskap til å takle de utfordringene som kommer som en følge av dette.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat