Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 17:36   #38
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De dårlige resultatene trenger jo ikke bety at skolen er dårlig, det kan også bety - flåsete sagt - at det er elevene som er dårlige. At fremmedspråklige elever gjør det dårligere i norsk enn landsgjennomsnittet er ikke uventet, særlig ikke når de har såpass få norsktalende rundt seg, og man kan ikke uten videre sammenligne resultatet på skoler med helt forskjellig elevdemografi og tro at man ut fra det kan vurdere hvor god undervisningen er. Og så er det kanskje flere ressurssvake familier på Tøyen enn på Ellingsrud, både norske og utenlandske, og de barna gjør det ofte dårligere på skolen, uten at det trenger være skolens skyld. (Når det er sagt, mistenker jeg jo, som tidligere nevnt, at tilbudet til de norskspråklige elevene må bli dårligere når de er i så ekstremt mindretall, og at det også er andre problemer som gjør tilbudet dårligere der, men det vet jeg jo ikke ut fra statistikken.)

Jeg snakket nylig med noen som har barn på Steinerskolen og som skrøt av pedagogikken der, og begrunnet skrytet med at elevene gjør det godt på normerte prøver. Jeg svarte at det er klart en liten skole med så å si utelukkende barn av ressurssterke, høyt utdannede foreldre med spesielt engasjement for utdanning og skole (og lærere av samme slag) gjør det bedre enn en hvilken som helst offentlig skole - det skulle da virkelig bare mangle, og sier fint lite om hvor god pedagogikken er. (At skolen er bra, og at de har grunn til å være fornøyd, betviler jeg ikke. Men jeg tror elevmassen, foreldremassen og lærermassen er det som i størst grad avgjør hvor godt en skole fungerer.)

Du har selvfølgelig helt rett i betraktningene dine her, dette er et sammensatt problem hvor mange forhold innvirker på resultatet. Jeg ser helt ærlig ikke noen klar løsning på problemet heller, all den tid den norske skolen er i den situasjonen den er med ressurs- og lærermangel.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat