Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-18, 12:30   #66
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpestopp - konsekvenser for storsamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jo, kapitalismen er avhengig av vekst, men det Piketty problematiserer er ikke vekst, men at vekst er lavere enn avkastning på kapital slik at ulikhetene øker. Altså kan svaret være at man dramatisk reduserer avkastning på kapital (massiv skattelegging av formue) eller at man øker veksten. Økt vekst gir redusert ulikhet. Lav vekst gir økt ulikhet.

Jeg leste en artikkel som sa at det er mulig digitaliseringen vil "berge" veksten. I et industrialisert samfunn må veksten være problematisk sett fra et miljøperspektiv (minner meg forresten bare om hvor grumpy jeg ble da jeg oppdaget at plastavfallet som det skrives opp og ned i media om i alle hovedsak stammer fra et "fåtall" (OK, slike ord er alltid diskuterebare) plasser. Det er viktig at vi gjør ting som monner og ikke raser av gårde på miljøtiltak som er et musepiss i havet, samtidig som vi ferierer på Bali ... Men en digresjon), mens i et digitalisert samfunn kan det være miljøvennlig vekst. Hva koster det miljøet at Aftenposten produserer en artikkel om Giske?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men han kan overhodet ikke tas til inntekt for at man må forkaste den kapitalistiske modellen for å få til et grønt skifte.

Nå er det jeg sier at kapitalisme fordrer vekst. Om det er mulig å få til en miljømessig vekst er et annet spørsmål. Tror det er utfordrende hvis det vi produserer er ting (og jeg trodde i utgangspunktet det faktisk var det som var diskusjonen: "Kjøpe ting"?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 09-01-18 kl 12:33. Årsak: La til hermetegn
him er ikke aktiv   Svar med sitat