Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-18, 14:02   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt?
Ja. Jeg har litt uplanlagt innført et nesten-vegetarisk kostholdt det siste halvåret fordi sønnen min på 15 gjorde det samme. Jeg spiser dog fisk, og leverpostei (etter å ha fått påvist lavt jernlager) og kan gjøre mindre unntak. Kunne nok ha kuttet ut fisk og leverpostei også med veldig god planlegging av vegetarkosten.

Slutte å kjøre bil i det daglige?
Ja. Jeg har elsykkel, og tar mye mer buss enn før. Jeg har sluttet helt å kjøre bil ti/fra jobb (11km hver vei), men kjører fortsatt ungene på endel aktiviteter.

Slutte å kjøre bil til hytta?
Ja, men den sitter langt inne. Men det er mulig å kombinere buss og gange/sykkel til hytta vår, det ville bare bety uendelig mye mindre fleksibilitet (buss type en gang annenhver dag). Per i dag kjører jeg til hytta (7 mil hver vei) omtrent en til to ganger i måneden.

Slutte å fly på kjæresteturer?
Ja, det ville jeg. Men i praksis er det igjen sånn at det sitter langt inne. Mannen vil gjerne ha meg med på to forskjellige turer i år som begge innebærer lange flyturer. Jeg nøler av flere grunner, bl.a. miljøaspektet ved det.

Slutte å fly i jobbsammenheng?
Ja, men det ville få konsekvenser for karriereutviklingen min. Jeg unngår flyreiser så godt jeg kan, men bor sånn til at det er svært tidkrevende å reise med tog/buss til de fleste konferanser og møter. Jeg har latt være å reise på ting av miljøhensyn, og vurderer å bli enda strengere. Jeg blir i liten grad pålagt å fly i jobbsammenheng.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter?

Ja, men det ville nok bety at jeg ikke kunne ha deltatt på ting som er lagt til en vanlig ukehelg. Helt avgjørende begivenheter som ikke kan planlegges, type begravelse for nær familie, vil jeg prioritere svært høyt.

Slutte å kjøpe nye klær?

Ja. Jeg har kjøpestopp for øyeblikket, og ser at jeg har nok klær i hus til at jeg antagelig ville klare meg i mange år fremover. Og det finnes veldig mye brukt å få kjøpt også.

Slutte å kjøpe nye møbler?

Ja. Gjør det relativt sjeldent i alle fall.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr?

Ja.

Andre ting du er villig til å gjøre?

Jeg er som Maverick villig til å akseptere mange type påbud og avgifter, og tror det vil være fornuftig for å endre forbruksvanene.

Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har egentlig klimapanikk. I praksis lever jeg i hverdagen. Jeg prøver å få de to tingene til å henge i hop.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat