Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-18, 10:42   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off: Hva spiser dere til dessert?

Som sagt i den andre tråden, jeg elsker å lage dessert, og kan fint bruke en halv lørdag på den perfekte desserten.
I en dessert er jeg opptatt av harmoni, det vil si at en pudding aldri serveres alene, det må være komplementerende elementer til. For et crunchy element til slikt blir det ofte små marengs, butterdeigsstang, Madeleines, havreflarn, karamellflarn.
Teksturer, smak og utseende må balanseres.
Dersom jeg har is er den enten hjemmelagd eller kjøpt hos lokal håndtverksprodusent. Is i 2-litersboks er bortkastede kalorier spør du meg.
Jeg liker best å lage porsjonsdesserter, ei stor skål Dronning Maudpudding blir for rotete for meg etter at man har forsynt seg.

Her er noen favoritter/noen jeg kommer på i farta:

Karamellpudding med cognackrem og bittesmå havreflarn
Sjokoladefondandt med kjerne av vaniljekrem
Lakrispavlova med krem, bringebær og kandiserte blomster
Vannbakkels med bærkrem og mørk sjokolade
Crepes Suzette
Brownies med is/vaniljesaus og små marengstopper
Eplefinancier med salt karamellsaus og is
Sjokolademoussèkake
Panna Cotta, oftest med pasjonsfåuktgelè og karamellflarn eller butterdeigsstang med nøtter.
Smuldrepaier
Ovnsbakte frukt/bær (eple, pære, blåbær, bringebær, rips, kanelstang, vaniljestang) med vaniljesaus
Sjokoladeskål med friske bær.
Dutch Baby, vaniljeis og lemoncurd.
Tilslørte piker, varierer med ripsgelè og eplegelè, og har gjerne ristede nøtter eller mandler i lag med.
Det skjer også at jeg lager en bitteliten croquembouche for 2. Da er rouxene på størrelse med tommelfingernglen, og høyden kanskje 15-20 cm.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat