Vis enkelt innlegg
Gammel 05-12-23, 15:55   #31
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flerspråklighet

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg merker jo selv at jeg har veldig lav terskel for å bytte til engelsk; jeg kan snakke det ganske raskt og avansert, så med f.eks. min amerikanske svoger blir det nesten bare snakket engelsk. Selv om han kan norsk, så er norsken hans langt langsommere og mer nølende enn vår engelsk, og da kan man (både vi og han) fort bli utålmodig. Og da får han jo heller ikke øvd seg så mye på å skravle på norsk.

Jeg er helt stikk motsatt! Etter å ha bodd utenlands selv og blitt møtt med forventninger om å bruke landets språk jo før, jo heller, stiller jeg mer krav til utlendinger som bosetter seg her. Jeg forventer at folk som har bosatt seg her mer eller mindre permanent skal lære seg norsk og det godt nok til å fungere i hverdagen på jobb og ellers. Så jeg venter i det lengste med å hente frem engelsk (eller tysk) for å gi dem sjansen til å snakke norsk. Jeg har stor tålmodighet med både leiting etter ord og underlig frasering, jeg har vært der selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat