Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-09, 13:18   #38
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Hvor mye galt kan en FRP-regjering gjøre?

TROR dere virkelig at FrP greier å gjøre SÅ mye på fire år? I såfall må det være ny verdensrekord i effektiv regjering. Stort sett går alle partier ut før valget og kaver seg opp og forteller om alt de skal utrette, meeeeen... månedene går, og minimalt skjer. Mener å huske en viss minister som satte ministerposten sin på at det skulle innføres gratis skolemat, for eksempel.

Jeg tipper at om FrP får regjeringsmakt vil den tungrodde politiske og byråkratiske virkeligheten ta et kvelertak på dem også, slik det har gjort for alle andre regjeringer. Når man går fra valgkamp til posisjoner så må man også begynne å ta ansvar. Når man lager statsbudsjett må det gå rundt, men i valgkampen er pengesekken utømmelig.

Jeg kan ikke si at jeg har registrert at FrP er i mot ALL skatt, men de vil ha lavere skatt, og eiendomsskatten har nok blitt litt av en fanesak for dem. Jeg vil tippe at FrP vil forsøke å fjerne eiendomsskatten, hvis de kommer i regjering. Inntektsskatten tror jeg ikke de rekker å gjøre noe særlig med.

Jeg tror heller ikke at det blir noen revolusjon i bensinavgifter. Staten må ha inntekter. Skal man omstrukturere hele staten så tar det mer enn noen måneder, så man får ikke effektivisert organisasjonen, hvis det er der man skal ta inn gevinst. Men en symbolsk ett eller annet rundt bensinavgifter, det ser jeg ikke bort i fra.

Mye av styret i Norge er basert på lokaldemokrati, og flere kommuner har allerede FrP-styre. Jeg har ikke inntrykk av at det har vært de helt store omveltningene der heller. Lokaldemokratiet gjør også at regjeringen og Stortinget har noe begrenset makt. Støtte til kultur og idrett, for eksempel, er i stor grad noe som gjøres over kommunale budsjetter.

Forøvrig så tror jeg at FrP vil gå på en skikkelig smell hvis de kommer i regjering. Forventningene er store, men de er ikke erfarne på å sitte i posisjon. Når man ser hvor mye selv de drevene regjeringspartiene kan rote det til for seg selv, helt uten hjelp fra andre, så tror jeg FrP kan komme til å bæsje på leggen gang på gang. De er på et vis en utemmet organisasjon, og utspillene kan bli deretter. (Og når vi ser på andre utemte regjeringspartier, som SV, så skjønner vi at bæsje på leggen er uavhengig av partifarge og ideologi. Alle må bæsje i blant. )

Men i sum tror jeg altså at endringene blir små. I hovedsak fordi ting tar tid. Det er ikke bare å omstrukturere skoler, idrett, osv, det må jobbes med. Ta Kunnskapsløftet, igangsatt av forrige regjering, men iverksatt av nåværende. Det kverner sakte i det offentlige Norge.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat