Vis enkelt innlegg
Gammel 02-07-18, 11:19   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har også vært med som student for å lære utskrapninger, og i den sammenheng har jeg jo undersøkt i narkose. Men den settinga sammenlignet med at det kommer inn en horde studenter som skal øve mens man sover er ikke akkurat sammenlignbar. At det er med en student i teamet er vanlig og sånt som det opplyses generelt om.

Altså, en kø av studenter som underlivsundersøkelse en kvinne i narkose for mandeloperasjon skjønner jo jeg også at ikke skjer. Men jeg synes det er problematisk om man bruker kvinner i narkose, uten eksplisitt samtykke til å lve på noe som ikke er relevant. Å være med og gjøre det samme som legen blir noe annet. Å gjøre noe som ikke hører prosedyren til, blir for meg feil. Uansett egentlig, selv om jeg synes det er betydelig mer alvorlig når det er snakk om underlivet. Å øve på en abort situasjon er helt OK, så fremt samtykke er hentet. Å være på en stadar GU fordi kvinnen tilfeldigvis er, for meg, å krysse mange etiske grenser.

Vi er relativt ofte borti problemstillingen med helt ferske veterinærer. Under inseminering og drektighetskontroll går veterinær inn analt og kjenner på livmora. Det sier seg selv at mengdetrening er helt avgjørende for å bli flink. Men jeg har ALDRI (!) opplevd at de har spurt om å få undersøke dyr ut over hva som skal gjøres. De øver (litt) på kyr som skal slaktes, altså på slakteriet, men også dette er strengt regulert.

Derfor var selve tanken på at man øvde på uvitende kvinner (og menn) i narkose svært fjern. Nå har jeg skjønt at dette gjelder kun ved relevante operasjoner. Men jeg har fortsatt ikke skjønt om man øver på noe som er relevant for inngrepet eller ikke?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat