Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-15, 13:33   #36
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosthold og sosiale settinger

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Noen ganger hevdes det at det er så "in" å ha intoleranser, og kanskje er det det. Men samtidig hevdes det fra faglig hold at kansje er det så mange som opp mot 100 000 personer i Norge som går rundt med udiagnostisert cøliaki. Jeg vil tro at en god del av de som "diller" med glutenfritt kosthold faktisk har en høyst reell og meget viktig grunn til å gjøre nettopp det. I tillegg har man de som har ikke-cøliakisk glutenintoleranse, deres plages er veldig lik plagene til de med cøliaki når de går på en smell, bortsett fra at tarmen ikke skades. Lite "dill" det også.

Jeg syns det er en ærlig sak å bli syk av mat, og dermed ønske å beskytte seg mot det. Noen ganger er folkeopplysning på sin plass også, men jeg skjønner at man kan bli lei av å til stadighet måtte forklare seg. Da opplever jeg at det er grådig greit å bare si at man har cøliaki, jeg har foreløpig ikke opplevd at noen skal kommentere noe på det, men nå har vi jo ikke all verdens erfaring med det enda.


Jeg synes derimot at de som "diller" med glutenfritt kosthold kan ta en test for å finne ut om de har cøliaki. Har de det blir de fulgt opp, samt for tilskudd for å kjøpe glutenfrie matvarer.

Det er slett ikke greit å bare si at man har cøliaki hvis man ikke har det. Så sier du at du har cøliaki, men spiser i etterkant noe som inneholder gluten og det går brillefint. Da ødelegger du for den som virkelig har cøliaki som blir ordentlig dårlig av å få i seg gluten. Det er mange nok som ikke tar cøliaki ordentlig på alvor, og da synes jeg det er tullete at noen som velger å ikke spise gluten av andre årsaker hevder at de har cøliaki.

Når det gjelder problemstillingen til HI er jeg enig med Polyanna. Snakk med de velmenende slektningene dine og forklar hvorfor du velger å ikke spise kaken. En gang for alle. I andre settinger sier man bare "nei takk". Det er ingen grunn til å forklare hvorfor man takker nei. Jeg liker Skilpaddas løsning, "men kan jeg få litt mer kaffe/vin/te (eller det som måtte passe)".

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat