Vis enkelt innlegg
Gammel 31-12-11, 23:46   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2012

I 2011 hadde jeg som mål å lese 60 bøker. Det klarte jeg ikke, det ble med 50. Jeg føler allikevel at jeg har lest like mye som i 2010, da jeg leste 100 bøker. Bøkene har bare vært fysisk tykkere og innholdsmessig tyngre. For ikke å snakke om at noen av bøkene var tykke og engelske. Da går det treigt, gitt. Min Kamp 6 av Knausgård stiller jo også i en klasse for seg med sine 1115 sider, men akkurat den ble lest forholdsvis raskt.

Jeg har hatt et annerledes og spennende leseår. Jeg har fått meg ebokleser og Kindle, og jeg er forelsket i begge to. I tillegg har jeg lest min første bok på engelsk (med unntak av faglitteratur) siden jeg gikk på ungdomsskolen eller noe sånt. Det har gitt mersmak! Ellers har jeg hatt en vridning i forhold til hva jeg leser. Av 50 bøker i 2011 er 17 av dem politiske bøker eller politiske biografier, det er nok en solid prosentvis økning fra året før.

Årets høydepunkter:
23. Daniel Glattauer Mot nordavinden Denne ble jeg veldig begeistret for! Jeg kan nesten ikke vente på at oppfølgeren kommer, "Den syvende bølgen".
28. Xinran Himmelgraven Nok en sterk bok fra Xinran. Da den var slutt nærmest ropte jeg på mer. Anbefales!
31.Daniel Glattauer Den syvende bølgen Denne har jeg ventet utålmodig på at biblioteket skulle få inn. Hadde senket forventningene, etter å ha blitt trollbundet av den første boka, "Mot nordavinden". Det hadde jeg ikke behøvd, denne var minst like bra! Jeg som normalt ikke liker kjærlighetshistorier. Disse to er av de beste bøkene jeg har lest!
40. Magnus E Marsdal Kunnskapsbløffen. Skoler som jukser, barn som gruer seg. Dette var opprørende og engasjerende lesning. Anbefales. Veldig!

Årets latterkrampeelendige bok:
3. Kjell Magne Bondevik Aung San Suu Kyi Jeg plukket boka raskt med meg fra biografihylla på biblioteket, uvitende om at dette egentlig var en bok stilet til barn. Jeg leste beskjemmet gjennom boka, den var pinlig dårlig både innholdsmessig og språklig. Det hadde jeg nok syntes som tiåring også, tror jeg. Ser at flere deler min oppfatning. Dette sitatet fra boka er ubetalelig: ”Jeg sa jeg var prest, jeg også er". Nuff said.

Når det gjelder godeste Knausgård, så synes jeg at det gikk for lang tid mellom de fem første (lest 2010) og den sjette (lest desember 2011), så de tror jeg rett og slett jeg må lese på nytt en gang i framtiden. Som ebøker, forhåpentligvis.

Mål for 2012 tror jeg må bli å opprettholde årets lesemengde, dvs. 50 bøker.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat