Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-18, 17:37   #129
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Altså, genetikk og arv er spennende. Ingen kan garantere verken gemytt eller utseende på en hund, og det ser man jo når man ser variasjonen innad i et kull, både på renrasede og blandingsraser. Like selvsagt er det at variasjonen vil være større i kull der man nylig har blandet raser, f.eks i cobberdog og alle andre doodle-blandinger. Går vi langt nok tilbake har alle raser oppstått ved å blande raser. Puddel har bl.a. vannhund i seg. Jeg vil tro de første generasjonene av det vi dag kaller puddel liknet mer vannhund enn dagens puddel.

Så ja, jeg synes utviklingen av nye raser er spennende. Det jeg ikke liker er hvordan dette har skjedd når det gjelder doodler, og da snakker jeg ikke om Drøbak. Det er nok av dem som har skodd seg godt på å bruke hunder som ikke skulle vært i avl (ikke helsesjekket) til å få fram doodle-kull og solgt valper til en stiv pris. Derfor synes jeg det blir for enkelt å si at markedet bestemmer. At det er sånn er en ting, men det burde ikke være slik. Det er mange veterinærer som har vært fortvilet over dette. Sånn sett ville jeg absolutt kjøpt fra Drøbak hundehotell og ikke en som drev en liten doodle-bedrift for seg selv. Krav til helsestatus for å kunne registrere valpekull gjør at du har bedre kontroll hvis du kjøper en rasehund, men jeg tipper det er en del svin på skogen der også.

Jeg kjenner en del doodler og cobberdogs. Flotte hunder. Jeg har selv hatt retriever og puddel. Jeg kjenner igjen lynnet til begge i doodlene. Retrieveren er ofte veldig glad i alle, både kjente og ukjente og vil gjerne hilse. De er lettlærte og ganske lettlurte. En kombo som gjør at det er greit å oppdra en retriever til å gjøre som du vil (men ikke enkelt, det er det ikke med noen hunder). De kan være ganske vanskelig å få fra å hilse på hele verden. Puddelen derimot er veldig glad i sine egne og ofte reservert overfor fremmede. De er lettlærte, alle kjenner jo sirkushunden, men med større egenvilje (klokere?) enn retrieveren. Min puddel er sånn passe godt oppdratt, og det lever vi godt med. På tur er den aldri interessert i andre, verken hunder eller mennesker. Det er klart jeg måtte jobbet mer med den hvis den ville hilse på hele verden. Nå trenger jeg bare å gi et lite tegn i båndet så løper den rett forbi.

Jeg oppfatter cobberdogs/doodler som ganske strie, og jeg tror det er komboen av de egenskapene jeg nevner. En glad hund som elsker alt og alle og som har en stor egenvilje. Ut fra de hundene jeg kjenner kan det også virke som det er ganske stor forskjell på atferd ut fra kjønn når det gjelder doodlene, og at hannhundene kan være ekstra stri i forhold til tispene. Kan det stemme?

Puddelen står helt klart hjertet mitt nærmest. Klok, vakker og ekstremt familiekjær hund. Jeg ser noen her har nevnt at de kan være nervøse. Det fikk vi også høre da vi vurderte rasen. Noen er nok det, men jeg lurer også på om den kan oppfattes som nervøs av andre fordi den rett og slett foretrekker sin egen flokk. Min hund går vekk fra mennesker den ikke vil hilse på. Ikke fordi den er nervøs, men fordi den ikke vil hilse på fremmede. Den fungerer som vakthund og bjeffer når det kommer fremmede, men ikke når det kommer kjente. Den bjeffer aldri på andre hunder på tur. Små gneldrebikkjer ignorerer den fullstendig. Totalt uinteressant.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat