Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-17, 05:42   #86
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jeg hjertens enig i, men det er en litt annen diskusjon, er det ikke?

Hvis denne statistikken stemmer så tyder det jo på at skolestart rett og slett "forårsaker"/"utløser" ADHD-problematikk, og det er jo helt skrekkelig og absolutt noe vi bør ta inn over oss!

Evt er det først ved skolestart at de åpenbare utfordringene blir uhåndterlig for de ungene som ikke klarer å kontrollere impulser, og samtidig opplever man plutselig et krav til konsentrasjon som måles.


Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg synes var interessant (eller skummelt) med grafen er jo hvor lenge forskjellene blir opprettholdt. Jeg trodde at det skulle jevne seg ut når de ble eldre, men grafen viser det stikk motsatte. Er det kanskje fordi det tar såpass lang tid å få diagnose?

Den prosentmessige aldersforskjellen på den eldste og yngste i klassen synker for hvert år, så jeg hadde trodd at forholdet skulle reduseres med tiden.

Det tror jeg, vi startet undringen da vår var 3 år, men utredning ble ikke satt i gang før siste året i bhg. Allikevel gikk hun altså i 5. klasse før diagnosen ble satt. Da hadde hun rukket å henge mer og mer etter de andre, for å si det sånn.

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Men for å gå tilbake til grafen: den viser andelen av barna som får medisiner mot adhd. Samsvarer det nødvendigvis med hvor mange som får diagnosen? Kan det være at de som er født tidligere på året av en eller annen grunn ikke medisineres like "raskt" som høstbarna?

Kan være noe i det, hvis man som forelder opplever at barnet ikke er milevis fra de andre i klassen er det kanskje enklere å velge vekk medisin?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat