Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-15, 09:03   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irriterende passivitet i språket, uttrykk for ansvarsfraskrivelse eller bare en trend

Jeg registrerer at stadig flere på Facebook og her inne skriver med en viss språklig passivitet når de skal beskrive noe som strengt tatt krever en aktiv handling. "Da har vi visst fått oss hund", "Da har vi visst kjøpt hytte", "Da skal jeg bytte jobb". Jeg får en følelse av ansvarfraskrivelse i formuleringen eller "kork på livets elv", plutselig hadde man en hund, enten man ville eller ikke liksom? Når sannheten er at du har brukt 10 000 og masse research på å skaffe deg dyret?

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg misliker den måten å formulere seg på, selv om jeg regner med at den er ubevisst og bare noe folk har lagt seg til. Jeg synes det er mye bedre om folk skrev: "Vi har kjøpt hund"/"Ti år med masing ga gjennomslag, nå blir tur hver morgen!", fremfor "Da har vi visst fått hund", som om hunden skyllet over dem som en annen tsunami det var umulig å verge seg mot eller det plutselig lå det en kjøter på trammen, liksom.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat