Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-24, 16:54   #66
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.283
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er ikke en kampsak for meg at elevene mine skal skrive radikalt bokmål, men at de skal vite om at det finnes, og at det er et valg de kan ta hvis de ønsker det.

De vet stort sett ikke at det er lov å skrive kasta, overraska og sjøl, som er det vi sier i dialekten her. De fleste bryr seg ikke når jeg forteller det, noen blir provoserte – og noen blir skikkelig begeistra og synes det er en befrielse å skrive nærmere talemålet.

Jeg er imot at skriftmålet skal læres etter dialekten der man er bosatt. Jeg flyttet mellom ulike landsdeler i oppveksten, og min nynorsk ble totalt ødelagt av den typen opplæring i nynorsk, siden det var umulig for meg som ikke snakket den lokale dialekten, å lære de reglene som ble presentert av min lærer. Og det mener jeg har hatt betydning for mitt skriftspråk i resten av skolegangen, og helt frem til dags dato.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat