Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-13, 12:42   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kosthold

Hehe, jeg har også vært litt sånn tidligere, at jeg har tilberedt noe på feil måte og ikke trodd jeg likte det og heller ikke orket å prøve å lage det igjen. Men etter dette med tofuen så har jeg skjønt at det veldig ofte er tilberedningen det faktisk står på, så nå tråler jeg nett og venner for tips før jeg lager noe. Det samme gjelder forresten tvp (soyaprotein, og nei det kommer ikke fra regnskogen men fra Europa, i motsetning til dyrefor). Ei venninne av meg tilberedte sånne soyachunks og syntes det smakte kattemat. Hun fikk smake det hos meg og holdt på å daue, hun spiste og spiste og sa det var det beste hun hadde smakt! Hun hadde nemlig bare kokt dem i en saus, men de skal bløtlegges i buljong og gjerne også endel krydder, så stekes godt og så marineres. Da smaker de omtrent som svinekjøtt og kan brukes til det meste. Vi hadde dem sist jul og svigers, som ikke er veganere (resten av familien min er det) skrøt veldig og likte dem godt. Men ikke kjøp soyachunks på importbutikk, de er ikke gode.
Jeg kjøper kun Vantastic sine, de kjøper jeg på Veganlife.no eller veganlife.se. Der handler jeg forresten mye! Kjenner hun som driver nettbutikken, hun er klinisk ernæringsfysiolog og har vært veganer i 20 år.

Jeg spiser jo ikke noe fra dyr, så jeg kjøper ofte vegansk gulost og pizzaost, feks. Det har de på Sunkost Gunerius og også på veganlife, jeg har 6 pakker gulost ala Norvegia på vei i posten nå, ungene elsker den. Og også veganske pølser, salami, skinke og 1 kg revet pizzaost på vei fra en tysk nettbutikk (www.alles-vegetarisch.de). Men jeg liker jo kjøtt og ost og sånt da, jeg ble ikke veganer fordi jeg ikke likte det, så jeg bruker erstatninger over en lav sko. Helst økologisk og fairtrade om jeg får tak i, selvsagt. Og så prøver jeg å unngå palmeolje, men bruker heller litt av det enn noe animalsk, men det er jo ens eget valg.
Sunkost Gunerius har forresten noen helt INSANE burgere fra Redwood. Jeg døde litt da jeg smakte dem, knallgode! De er litt dyre da, 69,- for 2 stk (de ligger i kjøledisken) og vi må jo ha minst 2 pakker til en middag. Men utrolig gode! Jeg kjøpte et par slike pakker sist, samt "turkey slices" fra Redwood, smaker identisk med kalkun/kyllingpålegg. Ungene liker det i matpakka.

Jeg er sjelden forkjølet lenger og ungene er aldri syke. Vet ikke om det er pga. veganismen, men jeg var veldig ofte forkjølet før, og har lest at det kan ha å gjøre med høyt melkeinntak, noe jeg jo ikke driver med lenger. Ungene har ikke vært syke på over et år, ikke et snev av forkjølelse engang (utenom 1 dag med oppkast hos eldste i november i fjor), men det kan jo være tilfeldig. Vi ble uansett ikke veganere for helsens skyld, selv om jeg personlig mener morsmelk fra kyr er for kalver og ikke mennesker og at det ikke er noe jeg vil putte i barna. Men vi har jo ikke akkurat merket noe negativt heller, alle mine blodprøver er for første gang på lenge helt fine (jeg fikk mine siste resultater for 2 uker siden, alt var perfekt), og før jeg ble veganer slet jeg med ekstreme jernmangler og mangel på både D-vitaminer og B12.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat