Tråd: Dyrevelferd
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-10, 11:52   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyrevelferd

Kanskje jeg bommet litt med åpningsinnlegget da.
For hovedpoenget er ikke kjøttpris. Hovedpoenget er hvor mye er vi villig til å ofre for at dyrene skal ha det bra. Og da er et eksempel på det hvor mye vi er villig til å betale for kjøttdeigen vår.

Nå har det ikke vært opprivende diskusjoner om dette her inne, men jeg har sett det nevnt i flere tråder at det er for dyrt i forhold til andre ting. Og priser på forskjellig kjøtt, feks var det noe diskusjon da noen foreslo å doble prisen på kylligen mener jeg det var.

En helt annen måte å diskutere dette på er jo sånn som vi pratet om i pelstråden.
Hva er forskjellen på å spise industrikjøtt og jaktet kjøtt? Hva er best? Og hvorfor?

For meg er dette et utrolig lett spørsmål å svare på, men ikke for alle.
Feks syns flere det er helt forferdelig at feks rådyr blir jaktet på fordi de er jo så søøøøte! Og det er fare for skadeskyting og stress ved jakt.
Samtidig tenker de ikke på at det rådyret som ikke blir skutt kanskje sulter ihjel på vinteren fordi det ikke er nok mat til alle. Eller de titusenvis av rådyrkalv som blir kjørt gjennom forhøsteren på sommeren over hele landet.

Det handler jo om dyrevelferd det også. Skal vi jakte på dyr og holde bestanden på et levelig nivå, eller skal vi la de formere seg og la naturen ordne opp ved at de sulter ihjel fordi de er for mange på for små områder.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat