Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-19, 10:28   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Jeg er enig i at hun ikke burde generalisere og at det hadde vært bedre om hun tok opp dette med dem det gjelder.

Samtidig skjønner jeg henne jo - det er ikke så mye ferie over å ha tre (små)unger. Mine begynner å bli større og kan hjelpe til mer, men det er mange behov og interesser som skal dekkes, og mine kommer ikke først, akkurat. Jeg har heldigvis en mann som drar sin del av lasset og vel så det. Her er det jo tydelig ikke samsvar mellom trebarnsmoras forventninger og virkeligheten, og det kan jo godt være at disse besteforeldrene har gitt inntrykk av at de vil stille opp mer enn det de gjør, og at det er det hun er skuffa over. Jeg tenker at det er lov å være litt skuffa om folk ikke holder løfter? Ikke i avisen, da!

Sjøl har jeg ingen forventning lenger om at besteforeldrene skal avlaste noe særlig. De tilbyr seg med jevne mellomrom, men det blir ikke alltid noe av. Eldstemann var mye oftere sammen med besteforeldre på begge sider som småbarn, men jeg har skjønt helt av meg sjøl at jeg ikke kan forvente at de stiller opp på samme måte for alle mine, når det nå er blitt 5-6 barnebarn tilsammen og alle skal ha sitt, og jeg veit at de blir slitne av å passe. Sånn det er nå er ungene mine på overnatting to-tre ganger i året, fordelt på to besteforeldrepar i samme kommune som oss, og så sitter hvert par barnevakt noen timer på kveldstid et par-tre kvelder i året, så vi får gått på foreldremøter og den slags. Jeg skulle gjerne hatt en frikveld nå og da til å slappe av, men det er jo jeg som har fått de barna, så det er mitt ansvar å ta vare på dem også. Jeg kunne aldri dratt på hyttetur og latt besteforeldre stå for alt i ukesvis, og sjøl om det nok er fort å falle tilbake i tenåringsrollen når man er på ferie hos/med foreldre, så trur jeg ikke jeg veit om noen voksne folk i omgangskretsen vår som oppfører seg sånn. Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig heller.

Jeg forstår frustrasjonen til denne trebarnsmora, uten at jeg synes hun har rett til å forvente noe som helst, men synes det er feil av henne å generalisere. Og så tenker jeg at du, Pøblis, kanskje også har en jobb å gjøre med å ta opp din frustrasjon med dem det gjelder. Det skal jo ikke være sånn at en person varter opp en hel storfamilie i ukesvis, det må man kunne si fra om.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat