Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-18, 21:32   #55
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det må du gjerne nekte å tro. Men 340 dager i året er jeg stort sett stuck i mitt eget hus. Jeg kommer meg i veldig liten grad ut og avgårde på egen hånd. Korte ferieturer i eget land og omegn fordrer gjerne evne til aktiviteter jeg ikke kan være med på (fotturer, sykkelturer, padling, klatring). Jeg har heller ikke helse til å være veldig mange døgn på reise. Men å fly noen timer, for så å ligge på en solseng i 14 dager, det kan jeg, trives jeg med, og det betyr uendelig mye mer for meg enn mange forstår. Jeg kunne blitt sprø eller deprimert eller verre av å gå hjemme hele dagene, men jeg har som regel årets ferietur å se frem til. For meg er det faktisk avgjørende, og nei, jeg kommer ikke til å slutte med det første.

Dette kan jeg nærmest signere helhjertet. Jeg sliter veldig med samvittigheten når det kommer til reising, for min helse blir faktisk noe bedre i varmere strøk. Følelsen av å kunne bevege meg bedre enn her til lands og ha litt mer overskudd, ja, det kan jeg nesten ikke sette en prislapp på - verken for egen del eller for familien.

Jeg tror ikke å øke prisene ekstremt på flyreiser er veien å gå. Det er håpløst å løse alt med en prislapp, for da blir det fort slik at de har hauger av penger flyr hit og dit uten å tenke seg om to ganger. Kanskje flykvote hadde vært greia? Alle får en flykvote, og må forholde seg til den. Det høres jo nærmest utopisk ut, for det hadde jo blitt ramaskrik for mange. Men da snakker vi nødvendigvis ikke om feriereiser, men alle de som både pendler og reiser endel ifm jobb. Og så har vi problemet med at politikerne aller helst skal verne om arbeidsplasser. Hvordan skal det gå med hele flynæringen når vi må kutte drastisk ned på flyreisene? Det føles jo som et banalt spørsmål når det er snakk om å redde kloden, men er det faktisk gjennomførbart å kreve store kutt? Vil styresmaktene rundt om i verden tørre å bli ekstremt upoppis blandt flyselskaplobbyistene?!

Veldige gode poeng Tallulah kommer med ift tog. Det må bli like lett å reise med tog som fly. Vil man til Cannes så må man kunne plotte inn Oslo-Cannes å få opp ulike reiseruter. Man må satse på utbygging av hurtigtog, og det burde i hvert fall ikke være dyrere å velge tog fremfor fly.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat