Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-13, 08:59   #24
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldreportalens Hellas-tips

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Jeg synes Bomull skal fortelle litt mer om Rethymnon siden jeg reiser dit om 3 uker.

Hihi. Hva vil du vite? Jeg har vært der mer eller mindre årlig siden 2002, med ett unntak er det vel, men da var vi der tilgjengjeld to ganger samme år.

Vi er veldig glad i Rethymnon! Nå er ikke jeg personlig noe strandmenneske, dvs. jeg ligger heller ved basseng enn på stranden, så jeg kan ikke uttale meg så inngående om strandlivet der. Men det er flott, kilometervis sandstrand - nydelig å bade der. Bare følg med på flaggingen, for jeg vet det kan være en del undervannsstrømmer etc. Så lenge man dog tar sine forhåndsregler og ikke bader ved rødt flagg, er det neppe noe problem. Jeg har jo badet på stranden der hvert år selv, og aldri hatt noen skremmende opplevelser.

Ellers har Rethymnon mye kultur og et flott sentrum å by på. Strandpromenaden er selvsagt veldig turistifisert og ser ut som alle andre charterreisemål; særlig nede på havnen/fiskebrygga synes jeg det er litt vel intenst hva gjelder innkastere for restauranter forøvrig. Men hvis du går litt lenger opp i gatene, finner du nydelige små smug og masse sjarm. Gamlebyen er vakker! Også her er det lurt å finne frem til de restaurantene hvor grekerene selv spiser, de har så desidert den aller beste maten, dertil også gjerne rimeligere enn på restaurantene som ligger i promenaden.

Litt opp fra rundkjøringen helt nede ved sentrum, dit man gjerne tar taxi for €5 (vårt hotell ligger ca 1.5 km fra sentrum, men allikevel rett nedi stranpromenaden, Ibiscos Garden via Star Tour), kommer du opp i en del av hovedhandlegatene der du finner en god del finere og ordentlige butikker. Litt opp forbi bommen kommer du til en liten klynge restauranter som ligger på rad overfor en del smykkeforretninger etc., og der er det særlig én restaurant vi spiser på igjen og igjen, selv om den ligger blant "hurven". Nemlig Agrimia. Der kjenner vi de som jobber nå, og det er alltid like koselig - god mat også. Ellers er Lemontree Garden verdt et besøk, men det er kanskje ikke sånn høyaktuelt når du er alene med 3 åringen vil jeg tippe. Nydelig plass okke som. Bak Lemontree Garden er det forøvrig en stor plass der mange unge oppholder seg på kveldstid, de har skaterampe mm. Men det er også en fin og skjermet lekeplass der, som kan være kjekk som en avkobling på bytur. Plassen er en del av en gammel festning, veldig sjarmerende.

Ellers tilbys det jo gjerne dagsturer til rene vannparker/badeland mm. Den største parken ligger et godt stykke mot Chania og sørover hvis jeg ikke husker feil. Veldig ok med en slik utflukt egentlig. En av de tingene jeg aldri har gjort mens jeg har vært der, er å dra på utflukt med båt - enten litt rundt Kreta og inn i små laguner, for å se delfiner mm., men også for å dra over til f.eks fastlandet eller andre øyer. Det har jeg virkelig lyst til, men det er gjerne noe jeg helst ville gjort på en 14 dagers tur, tror jeg. Kommer jo helt an på hva man lyster.

Like ved vårt hotel ligger det forøvrig en stor Spar-forretning som har det aller meste, ved siden av der er det også minibank. Ellers er det minibank halvveis mot sentrum, der småbåthavnen begynner. Ditt hotel ligger vel enda litt lenger bort enn vårt tror jeg, hvis ikke jeg husker feil. Mulig det ligger i nærheten av "Mario", som vi kaller han. En restauranteier som ser ut som Super Mario. Han hadde restauranten sin ved siden av vårt hotel før, men flyttet lenger bort på strandpromenaden etterhvert, til noe større. Han er bare vittig, hele mannen - en skikkelig figur, skøyer med masse humør og temperament. God mat der og altså. Kan ikke for mitt bare liv huske navnet på restauranten nå, men går du forbi, er du ikke i tvil.

Uansett, Rethymnon har både ro og høy puls, det er jo en gammel universitetsby, men den har masse sjarm og kultur, sooool og strand.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat