Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-12, 12:06   #66
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eh, nei? Jeg mente at menneskeofring pågikk på den tiden, så det var jo ikke utenkelig at Abraham faktisk ville gjøre det? Jeg tenker at det å ofre et menneske på alter har veldig mye mindre sannsynlighet for å skje i dag, enn det hadde på den tiden. Sånn i alle tilfeller? Så om historien skjedde i går, så ville den antagelig ikke gjort samme inntrykket, fordi det Abraham var villig til å gjøre ville være så unikt, annerledes, avvikende, sprøtt, at handlingen ikke ville gitt mening i det hele tatt. Mens den gjerne hadde det for hans samtidinger. Vi bærer ikke frem offer i den forstand.

Ok, jeg misforsto hensikten din med å påpeke at menneskeofring forekom da, men resten av poenget mitt står likefullt. Hvorfor bruke en kontekstavhengig handling i et budskap som skal leve i tusenvis av år?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg tror Zulu mener er at noen ganger mener kristne at vi skal legge til grunn at hendelsene skjedde for flere tusen år siden og dermed ikke kan "brukes" i dag, men andre ganger bruker man eksempler fra bibelen bokstavtro. Og det virker som man gjør dette slik man syns det passer best selv.

Ja, noen ganger er hendelsene som beskrives i Bibelen lett gjenkjennelige, noen ganger er de veldig fremmedgjørende. Det er så inkonsekvent at det er vanskelig å assosiere Bibelen med en allmektig kraft. Og svaret på det er ofte: det skal ikke være logisk, det er derfor det kalles tro, eller andre "God works in mysterious ways"-argumenter. Og da blir det hele uangripelig.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener at all bokstavtro bibellesing er et tegn på hva som er galt med mennesker. Særlig siden leserne uhyre sjelden er i stand til å lese den i original uansett, og ikke har peiling på filologi, flere tusen år gamle tekster og tekstkritikk overhodet.

Nettopp. Og blir ikke Bibelen da en ekskluderende faktor, snarere enn en inkluderende?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men jeg sier jo at den _kan_ brukes i dag? Fordi, den for meg, er Guds måte å vise hvilket stort offer han var villig til å gjøre (mtp Jesus). Det kunne han sikkert ha gjort på mange andre vis også, men på Abrahams tid var kanskje dette en god måte å vise det på? Abrahams etterkommere visste jo ikke da hvor lenge de skulle vente på Messias.

Ja, men Gud skulle jo ikke vise dette bare til Abrahams samtidige, han vil at alle skal fatte poenget, vil han ikke?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat